Brief ontvangen?

Stap 1:

Stuur je huurcontract naar Bumarang

Stap 2:

Ontdek hoeveel jij kunt besparen

Stap 3:

Bumarang regelt de huurverlaging

Stap 4:

Betaal minder huur

Stap 1: Stuur je huurcontract naar Bumarang

Ik heb een vraag




    Wat doet Bumarang met mijn huurcontract?

    Bumarang gebruikt de informatie uit jouw huurcontract om de maximale huurprijs te berekenen. In het huurcontract wordt de hoogte en samenstelling van de huur genoemd. Daarnaast is het voor Bumarang belangrijk om de ingangsdatum van het contract te weten. Tot slot kijkt Bumarang naar de looptijd van het contract. Al deze informatie is nodig om jou een goed advies te kunnen geven.

    Zit ik ergens aan vast als ik mijn huurcontract upload?

    Nee je zit nergens aan vast. Bumarang heeft de informatie uit jouw contract nodig om de maximale huurprijs te berekenen. Nadat wij dit hebben gedaan ontvang je van ons een aanbod per e-mail. Besluit je om geen gebruik te maken van onze dienstverlening dan worden al jouw gegevens gewist uit onze database.

    Waarom is mijn huurprijs te hoog?

    De maximale huurprijs kan worden berekend met behulp van een puntensysteem. Hierin spelen onder andere de grootte van de woning, de energiezuinigheid, de voorzieningen en de WOZ-waarde een rol.

    De hoeveelheid punten komt overeen met een maximale huurprijs. Is de huurprijs die de verhuurder vraagt hoger dan de huurprijs op basis van de punten dan kan de huurprijs worden verlaagd.

    Wat is het verdienmodel van Bumarang?

    Wij werken op basis van no-cure, no-pay. Dat betekent dat we alleen verdienen als we jouw huurprijs ook echt kunnen verlagen.

    Hoe dat precies werkt? We worden betaald uit de huur die jij tot de huurverlaging te veel betaalt. Alles wat je hierna bespaart, is volledig voor jou. De te veel betaalde huur vragen we terug bij de verhuurder.

    Hoe komt Bumarang aan de informatie over mijn woning?

    De informatie in de brief komt uit openbare registers over jouw woning. Voor de energiezuinigheid van jouw woning kijken we bijvoorbeeld op ep-online. Op deze website kun je vinden of er voor jouw woning een energielabel of energie-index is geregistreerd. De WOZ-waarde van de woning is te vinden op www.wozwaardeloket.nl. Voor informatie over de grootte van de woning en het bouwjaar kijken we in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Aan de hand van al deze openbare informatie hebben we de brief opgesteld.

    De informatie in de brief wordt zorgvuldig gecontroleerd. De huurprijs die in de brief genoemd wordt geeft dus een betrouwbare indicatie van de verlaging die wij voor jou kunnen realiseren.

    Nadat jij op de brief hebt gereageerd controleren we de informatie nogmaals. We weten op die manier zeker dat we jouw huurprijs kunnen verlagen.

    Waarom stuurt Bumarang brieven?

    De meeste huurders weten niet dat er regelgeving is op het gebied van huurprijzen. Om huurders hierover te informeren sturen wij een brief.

    Ook is het van belang dat in veel gevallen alleen in de eerste zes maanden van het huurcontract een procedure kan worden gestart. Ben je te laat dan kan de huurprijs niet meer worden verlaagd. Om die reden richten we ons specifiek op nieuwe huurders. De brief wordt verstuurd om huurders een eerlijke kans te geven om hun huurprijs te verlagen.

    Ik wil een huurverlaging wat moet ik doen?

    De eerste stap is het opsturen van je huurcontract. Soms hebben we daarnaast wat meer informatie nodig. Het gaat dan met name om de voorzieningen in de badkamer en de keuken. We vragen je dan een aantal foto’s te sturen. Aan de hand van het contract en de foto’s maken we een uitgebreidere puntentelling van je woning. We weten dan precies hoe we jou het beste kunnen helpen. Vervolgens sturen we je vrijblijvend een e-mail met meer informatie en een definitief aanbod.

    Is dit aanbod voor jou akkoord dan ontvang je per e-mail een digitale overeenkomst die je online kunt ondertekenen. Na ondertekening gaan we aan de slag. We dienen de procedure bij de Huurcommissie in en Bumarang draagt zorg voor de gehele procedure, het contact met de verhuurder en de Huurcommissie. Je hoeft zelf dus niets te doen.

    Kan de verhuurder mijn huurcontract beëindigen als ik een procedure start?

    Nee. Als huurder word je in Nederland heel goed beschermd. Dit betekent dat de verhuurder het contract niet kan beëindigen, omdat jij een procedure start om de huur te verlagen.

    De meeste contracten zijn voor onbepaalde tijd met een minimale huurperiode van een jaar. Dit betekent dat de verhuurder het contract alleen kan beëindigen in zeer uitzonderlijke gevallen. De verhuurder is gebonden aan wettelijk opzeggingsgronden. Je moet dan denken aan structurele huurachterstanden of aanhoudende overlast. Hiervan is vrijwel nooit sprake.

    Sommige contracten bieden de verhuurder wel de mogelijkheid om het contract na één of twee jaar te beëindigen. Wanneer dit zo is dan staat dit in het huurcontract. Start je de procedure binnen deze bepaalde tijd dan is de kans groot dat het contract niet wordt verlengd.

    Voordat we een procedure starten kijken we altijd goed naar jouw huurcontract. We informeren je vervolgens uitgebreid over jouw rechten en plichten. Je weet zo precies waar je aan toe bent. Om onduidelijkheden te voorkomen raden we je aan om eerst contact met ons op te nemen voordat je zelf contact met je verhuurder opneemt.

    Ik heb een vrije sector woning. Geldt het puntensysteem wel voor mij?

    Een vrije sector woning is een woning die op basis van het puntensysteem een huurprijs heeft die hoger is dan € 808,06. Is de huurprijs op basis van het puntensysteem lager dan € 808,06 dan wordt de woning onterecht als vrije sector woning verhuurd. De huurprijs kan dan worden verlaagd.

    In de eerst zes maanden van het huurcontract moet een procedure worden gestart bij de Huurcommissie. De Huurcommissie beoordeelt de redelijkheid van de overeengekomen huurprijs. Indien de huurprijs te hoog is op basis van het puntensysteem dan verlaagt zij de huurprijs.

    Ik heb een andere vraag

    Wij zijn dagelijks bereikbaar via Whatsapp (06) 15 40 13 74, via e-mail info@bumarang.nl of telefoon (050) 850 87 10.

    Wat zeggen anderen

    Uitstekend
    4.6
    Dian Poppen
    Dian Poppen
    Tim Klooster
    Tim Klooster
    No-nonsense adviseurs, doen wat ze beloven en communiceren helder en duidelijk. Recent zelfs geholpen in het weekend bij een spoedgeval, dus perfecte service. De 5 sterren meer dan waard!
    WONJUN JUNG
    WONJUN JUNG
    I recently asked Bumarang to solve a problem with service costs from my time in the Netherlands. Their help was fantastic from start to finish!The team always replied to my emails quickly and explained everything clearly. I felt supported and understood the whole time.A big thank you to all the lawyers at Bumarang for their amazing help. They managed to settle my case without going to court, which was a huge relief for me. I’m very grateful for their support and would highly recommend Bumarang to anyone needing legal help, especially international students studying in the Netherlands. :)Thanks again, Bumarang!
    Cynthia Eke
    Cynthia Eke
    Really good service, they helped me recover the excess amount I had paid in service costs which my former landlord was being evasive about. The recovery process took about 10 months and was quite seamless.
    js_loader

    Huurcheck

    Bereken of je te veel huur betaalt.

    Contact

    Stuur een bericht en laat ons contact met jou opnemen.