Jaarlijkse huurverhoging

Mijn verhuurder wil de huurprijs verhogen

Veel verhuurders verhogen jaarlijks de huurprijs. Maar mag een verhuurder de huurprijs zomaar verhogen, of zijn er regels waaraan de verhuurder zich moet houden? In dit blog vertellen we meer over huurverhogingen.

Jaarlijkse huurverhoging

Een verhuurder mag de kale huurprijs één keer per jaar verhogen (of twee keer per 24 maanden). Het percentage waarmee de huurprijs verhoogd mag worden, wordt bepaald door de overheid. Per 1 juli 2018 is de maximale verhoging voor kamers 2,9%. Voor zelfstandige woonruimtes is de maximale verhoging 3,9% voor huurders met een inkomen tot € 41.056 per jaar of 5,4% voor huurders met een hoger inkomen.

Om de huurprijs te verhogen moet de verhuurder ten minste twee maanden voor de ingangsdatum van de verhoging een brief sturen naar de huurder. Als jouw verhuurder de huurprijs per 1 juli wil verhogen, dan moet jij de verhoging uiterlijk voor 1 mei ontvangen. Ontvang je het voorstel minder dan twee maanden voor de ingangsdatum? Dan is het voorstel te laat en hoef je de huurverhoging niet te betalen.

De huurprijsverhoging mag er niet toe leiden dat jouw huurprijs hoger wordt dan de maximale huurprijs volgens het puntensysteem. Om te kijken of jouw huurprijs al te hoog is of te hoog wordt, kun je hier een huurprijscheck doen.

Daarnaast moet in de brief van de verhuurder het volgende staan:

  • De ingangsdatum van de huurverhoging.
  • De oude en de nieuwe kale huurprijs.
  • Het percentage waarmee de verhuurder de huur wil verhogen.
  • Hoe jij bezwaar kan maken tegen de verhoging.
  • Of de verhoging (ook) een inkomensafhankelijke huurverhoging is.

 

Bezwaar maken tegen de huurverhoging

Wat veel huurders niet weten, is dat een huurverhoging eigenlijk een voorstel van de verhuurder aan de huurder is. Dit betekent dat jij met de verhoging moet instemmen. Ben je niet akkoord met de huurverhoging, dan heb je twee mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is dat je vóór de ingangsdatum van de verhoging bezwaar maakt bij de verhuurder. Je kunt daar onze gratis voorbeeldbrief voor gebruiken. Die kun je hier downloaden. Als je bezwaar hebt gemaakt, moet de verhuurder binnen zes weken na de ingangsdatum van de verhoging de Huurcommissie vragen uitspraak te doen over de verhoging. Gaat de verhuurder niet of te laat naar de Huurcommissie, dan gaat de verhoging niet door.

De tweede mogelijkheid is dat je geen bezwaar maakt en gewoon de oude huurprijs blijft betalen. In dat geval kan de verhuurder, als hij de verhoging per aangetekende brief heeft verstuurd, de Huurcommissie binnen zes weken na de ingangsdatum van de verhoging vragen een uitspraak te doen.

Als je de verhoging niet betaalt en je het voorstel per gewone post of per e-mail hebt ontvangen, moet de verhuurder jou binnen drie maanden na de ingangsdatum een herinneringsbrief per aangetekende post sturen. Als jouw verhuurder dat doet, kun jij binnen vier maanden na de ingangsdatum de Huurcommissie vragen uitspraak te doen over de huurprijsverhoging. Doe je dat niet, dan is je huurprijs verhoogd en moet je de hogere huurprijs gaan betalen.

Bezwaar maken loont

Het is aan te raden om altijd bezwaar te maken tegen de huurprijsverhoging. Vaak is de huurprijs al te hoog en zal de verhuurder de huurprijsverhoging niet aan de Huurcommissie voorleggen. Te veel betalen is nooit leuk, zeker niet als je het makkelijk kunt voorkomen!

Daarnaast is het aan te raden om te kijken of jouw huurprijs verlaagd kan worden. Meer informatie vind je in ons blog over de huurprijsverlaging.

Wettelijk kader

De huurverhoging is in de wet geregeld in de volgende artikelen.

Kom je er niet uit?

Als je vragen hebt over jouw huurverhoging of andere vragen over je huurcontract, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. We zijn je graag van dienst.

Verwante berichten